Tata Tingkat Pemerolehan Bahasa Pertama.

 

Pemerolehan bahasa ini mengkaji bagaimana proses pemerolehan bahasa terhadap seseorang individu terutamanya semasa mereka bayi. Semasa diusia bayi, pendedahan terhadap bahasa perlu diberikan sebelum bayi menggunakan bahasa. Persepsi terhadap bunyi bermula dari mereka lahir. Menurut Altmann (1977) , semasa mereka didalam rahim ibu mereka, mereka dapat mendengar bunyi dari luar rahim ibunya. Namun, frekuensi bunyi yang tinggi tidak dapat sampai ke bayi. Ataupun boleh dikatakan bahawa bunyi itu tidak kedengaran terlalu jelas kerana dihalang oleh cecair ketuban yang berada didalam rahim ibunya. Umumnya, kejelasan pendengaran orang yang normal adalah 20000 Hz frekuensinya. Manakala berbeza dengan frekuensi bayi iaitu hanya 1000 Hz.

 


 

Selain itu, didalam tajuk pemerolehan bahasa ini juga terdapat sub topik yang berkaitan dengan pemerolehan bahasa ini iaitu peringkat pemerolehan bahasa. Oleh itu, kita akan mengkaji tentang peringkat pemerolehan bahasa iaitu dari usia berapa sehigga ke usia berapa manusia terlibat dalam pemerolehan bahasa ini. Untuk pengetahuan umum, peringkat pemerolehan bahasa ini terbahagi kepada dua tempoh iaitu pralinguistik dan linguistik.

Melalui tempoh pralinguistik, ianya melibatkan tempoh berdekut dan mengagah. Pada bulan pertama selepas kelahiran, tempoh berdekut akan terhasil. Apabila bayi menangis, tangisan itu disertai dengan penghasilan bunyi. Kemudian, muncul pula tempoh mengagah. Pada tempoh ini, semua bayi menghasilkan bunyi yang sama, yakni bunyi rambang yang tiada kaitan dengan persekitaran bayi. Manakala pada tempoh mengagah ini, terdapat lima tahap iaitu “canonical babbling” iaitu bermula dari umur enam bulan. Apabila kanak-kanak berumur enam hingga sembilan bulan, mereka mula membezakan bunyi dan memilih bunyi yang mereka dengar dari persekitaran mereka. Contohnya, bunyi atau perbualan dari ibu bapa mahupun ahli masyarakat sekitarnya. Bayi kelihatan tidak menggunakan bunyi itu untuk mereka merujuk kepada peristiwa atau objek dalam persekitaran mereka. Tempoh ini merujuk kepada bayi yang menggunakan suku kata yang sama berulang kali seperti “babababa” atau “mamamama”. Seterusnya, tangisan “cooing”, tahap bermain dengan vokal, tahap “conversational babbling” yang bermula pada usia lebih kurang 10 bulan.

 


 

Seterusnya, apabila mencapai usia 12 bulan hingga 18 bulan, mereka mula menggunakan bunyi atau satu kata untuk merujuk kepada sesuatu benda yang mereka inginkan. Sebagai contohnya, apabila mereka mendengar akan bunyi sesebuah rancangan televisyen yang mereka gemar, mereka akan merujuk kepada televisyen atau mengujarkan satu kata “Didi” untuk mewakili satu ayat yang mungkin bermakna seperti “Mama, saya nak tengok rancangan Didi and Friends” . Selain itu, semasa mereka berumur antara 18 bulan hingga 24 bulan, kanak-kanak ini sudah mula dapat menghasilkan kata-kata yang pendek dan mudah untuk membentuk ayat pendek. Malahan, proses ini akan berlaku kepada semua bayi didunia. Apabila kanak-kanak berumur enam hingga sembilan bulan, mereka mula membezakan bunyi dan memilih bunyi yang mereka dengar dari persekitaran mereka. Contohnya, bunyi atau perbualan dari ibu bapa mahupun ahli masyarakat sekitarnya.

Beralih pula kepada tempoh kedua dalam peringkat pemerolehan bahasa ini iaitu linguistik. Tempoh linguistik ini melibatkan lima tempoh iaitu holofrasa, ujaran dua kata, telegrafi, morfologi, dan sintaksis. Umum mengetahui bahawa, tempoh holofrasa ini juga dipanggil sebagai ujaran satu kata. Ujaran satu kata ini berrmaksud, kanak-kanak dapat menghasilkan satu kata seperti “mama”. Pengujaran itu dianggap tepat walaupun mungkin pengujar tersebut tidak tahu akan makna perkataan tersebut. Seseorang pengujar itu dianggap berjaya mengujarkan perkataan apabila dia dapat menghasilkan satu pertuturan perkataan dan perkataan tersebut dapat dikenal pasti. Perkataan itu ada kaitan dengan kehadiran atau kewujudan dalam persekitarannya. Cara utama kanak-kanak menggunakan perkataanya adalah dengan menamakan benda. Sebagai contohnya, “mama” , “bola” , “kakak” dan sebagainya. Selain itu, kanak-kanak juga berpotensi untuk memperluas atau tidak sesebuah kata itu. Sebagai contohnya, perluasan kata “kakak” boleh merujuk kepada orang lain selain kakaknya. Malahan, kanak-kanak juga bukan sahaja menggunakan perkataan tunggal, tetapi ia juga menggunakan satu kata untuk merujuk kepada fikiran kompleks yang melibatkan perkara-perkara tersebut. Tempoh holofrasa ini melibatkan kanak-kanak berumur satu tahun.

 

 

Bagi tempoh yang kedua pula iaitu ujaran dua perkataan, kanak-kanak mula menghasilkan gabungan susunan dua kata. Walaupun morfologi dan sintaksisnya masih kurang, namun susunannya sudah boleh dikesan. Seterusnya bagi tempoh telegrafi, iaitu ujaran dua tiga kata. Kita haruslah sedar bahawa peningkatan pengujaran dari satu kata kepada dua kata atau kepada dua tiga kata ini tidak akan berlaku dengan cepat. Oleh itu, didalam tempoh dua hingga tiga tahun, barulah kanak-kanak dapat menggunakan dua tiga perkataan. Apabila kanak-kanak ingin meminta, menyoal, menjawab soalan, memberi amaran mereka akan menggunakan kaedah ujaran ini. Manakala ciri yang lain pula kurangnya penggunann kata-kata tugas. Dan ciri yang ketiga ialah persamaan urutan kata kanak-kanak dengan urutan kata orang dewasa. Contohnya, kanak-kanak yang berbahasa Inggeris akan mengujarkan “My shoes” dan bukannya “shoes my”.

 

Seterusnya tahap morfologi. Morfem wujud apabila kanak-kanak mula menggunakan ujuran yang lebih panjang. Oleh itu, penggunaan kata tugas, kata kerja akan wujud. Morfologi ini akan menyaksikan lebih banyak kemunculan alunan morfem. Keadaan ini dikenali sebagai proses generalisasi. Seterusnya, kanak-kanak juga akan menggunakan semua bentuk perkataan yang mereka ketahui. Misalnya, kanak-kanak menggunakan kata”pergi” iaitu kata kerja dengan kata “gi”. Pada fasa ini kanak-kanak sedang belajar peraturan bahasa dengan menggunakan kata yang umum.

 

Akhir sekali, ayat yang rumit akan diperoleh pada tempoh yang terakhir iaitu pada tempoh linguistik. Umum mengetahui bahawa, peringkat pemerolehan bahasa kanak-kanak adalah sangat rumit. Semasa bayi, mereka menghasilkan bunyi-bunyi rambang. Bayi sendawa, menangis dan sebagainya. Ketika berumur enam minggu, bayi mula berdekut. Kemudian, sekitar umur 16 bulan bayi mula ketawa. Diikuti dengan minggu ke enam hingga enam bulan, bayi menghasilkan bunyi vokal sebelum mereka menghasilkan bunyi konsonan. Selepas itu, bagi tempoh enam hingga 10 bulan pula bayi mula menjalani proses mengagah.



RUJUKAN

    Norul Haida bt Hj. Reduzan. Ilmu Psikolinguistik (2013) Perak: Emeritus Publications.

      Noor Aina Dani (2017). Asas Psikolinguistik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

       Nahu Linguistik. (14 April 2009) Pemerolehan Bahasa Pertama.  https://nahulinguistik.wordpress.com/2009/04/14/pemerolehan-bahasa-pertama/

Comments